Translate

16 de marzo de 2018

la indústria criminal de l'amiant, conseqüències ...

2018.03.13  



Entrevista a Francisco Báez Baquet sobre la indústria criminal de l'amiant 
"La presència d'amiant al metro de diverses ciutats i l'ús del asbest en els ferrocarrils en general, és un tema amb una història prèvia" 

Salvador López Arnal 
Rebelión 

Francisco Báez, extreballador d'Uralita a Sevilla, autor d'Amiant: un genocidi impune, va iniciar en els anys 70 del passat segle la lluita contra aquesta indústria de la mort des de les files del sindicat de CCOO. Ha dedicat més de 40 anys a la investigació sobre l'amiant. 
***
Em baso, com sempre, en les seves informacions estimat amic. Començo per aquesta notícia: "Inspectors de l'Organisme europeu ECHA (European Chemical Agency), localitzen amiant en el 14% de diversos productes d'ocasió: EUROPA https://www.etui.org/fr/content/download/33749/313021/ file / Li + rapport + complet.pdf   ". 

 'El 14%! En quins productes d'ocasió? D'on vénen aquests productes?  
Principalment, es tractava d'electrodomèstics, com ara, per exemple, forns elèctrics, assecadors de cabell, planxes elèctriques, etc., i els seus països d'origen de fabricació, eren tant extra-comunitaris, com els que no. En el cas d'aquests últims, amb dates de fabricació que en ocasions eren anteriors a les corresponents a quan es va establir la prohibició en cadascuna d'aquestes nacions europees. 

La finalitat de l'estudi, és la d'alertar sobre aquest risc, confirmant la seva realitat, ni que sigui de forma minoritària, com així és efectivament el cas. A dia d'avui, l'amiant el podem tenir en els més inesperats escenaris, i conseqüentment amb això, al propi temps no saber-ho, amb el consegüent perill.

Una informació: TOLEDO - ELIMINACIÓ RESIDUS AMIANT-CIMENT CONTAMINANTS DE TERRENYS.  https://eldiadigital.es/not/248986/el-pp-pide-a-tolon-que-retire-el-amianto-del-poligono-con-el-superavit/

¿S'estan fent bé les coses a Toledo?  
Rotundament no, si el que al final arriba a prevaler, com gairebé tot apunta pressuposar, és una monumental nyap, que consistiria merament a soterrar in situ a "tots" els perillosos residus, deixant a generacions futures aquest permanent llegat de potencial tornada a l'atmosfera d'un amiant encapsulat, sempre eventualment subjecte a esllavissades espontanis, d'assentament del terreny, a l'acció pertorbadora de rosegadors o de nens amb els seus jocs, a l'erosió de la pluja i del vent, als micro-sismes, a les vibracions del trànsit rodat més o menys proper, ja que futures generacions, després de l'oblit del que s'ha realitzat i en la ignorància del risc real, acabessin per remenar, accidental o voluntàriament, a l'perillós contingut del dipòsit practicat en un temps llavors ja llunyà.

Idealment, el procedent seria procedir a la seva inertització -que és definitivament, mitjançant l'oportú i costós tractament tèrmic a altes temperatures. Si no, i com a mínim, caldria procedir a la seva retirada, en adequades condicions de seguretat, incloent al seu transport i dipòsit permanent en un abocador autoritzat, al quedaria indefinidament retingut, identificat i custodiat. 

Vist el caire que ha pres l'assumpte, em sembla d'allò més encertat i pertinent allò que s'ha anunciat en aquests últims dies, és a dir, que Esquerra Unida es disposa a traslladar l'assumpte al Parlament Europeu. 

De vostè també és clar: "inqualificable informació: http://www.malagahoy.es/malaga/Junta-dedicara-presupuesto-retirar-climatizacion_0_1222378648.html   "

Per què inqualificable?  
Perquè no es pot -no es de-, detreure de la seva destinació una partida pressupostària que ja tenia la seva finalitat definida -el desamiantat de les edificacions escolars-, per transformar-la per la climatització de les mateixes. És com si, per poder pagar el material didàctic, es pretengués deixar sense remuneració als professors. Aquests "jocs malabars" pressupostàries assenyalen una nul·la conscienciació respecte de la reial entitat del risc que pressuposa la permanència durant encara més temps i amb major obsolescència, l'amiant instal·lat, el desmantellament queda així relegat sine die a un incert futur, i que per aquesta mateixa "regla de tres" podria resultar successivament postergat ad calendas graecas.

Els nens, per la pròpia condició dels seus immadures defenses immunològiques i per la seva major esperança de vida, constitueixen una població de incrementat risc, singularment per al mesotelioma, donat el seu dilatat temps de latència. Com més esperança de vida, major marge temporal perquè aquest temps de latència pugui complir-se. 

Què ha passat a Madrid? 
Aquest enllaç és de vostè, m'han arribat molts: "El" aiguat "continua, amb novetats. Segueixen sorgint novetats pel que va publicant: http://ecodiario.eleconomista.es/sociedad/noticias/8971231/02/18 /Entre-4000-y-5000-personas-podrian-morir-en-Madrid-por-el-amianto.html # " 

¿Quatre mil o cinc mil persones? 
Crec que hi ha una convocatòria de vaga al metro de Madrid:  http://www.lavanguardia.com/local/madrid/20180228/441150888715/sindicato-de-maquinistas-de-metro-convoca-paros-en-marzo-y-pide-cesar-a-carabante-por-la- presència-de-amianto.html

També això: "Es va ocultar durant 15 anys l'existència d'aquest mineral nociu en 64 estacions del suburbà Els sindicats denuncien que Gallardón, Aguirre i González van ocultar l'existència de contaminants cancerígens" 

Què fa l'actual Ajuntament? ¿Metro Madrid va vendre en contra de la llei i sabent trens amb amiant a l'Argentina? Quan va ser això? Qui van ser els responsables?  

Encara és aviat per opinar i pronunciar-se sobre aquest assumpte. Jo preferiria que deixéssim aquesta qüestió per a una pròxima entrevista, quan ja s'hagués asuntado una mica la polseguera informativa aixecada, en què cada poques hores sorgeixen noves dades, actituds, justificacions, detalls, el coneixement de circumstàncies passades, etc., que constantment van modificant un panorama que en el seu moment caldrà contrastar adequadament, en la veracitat de tots els seus tortuositats i facetes múltiples, i que semblen tan escandaloses, almenys en la nostra actual valoració. 


D'acord. Per a la propera.
A més -no siguem ingenuos-, aquí al final prevaldrà una versió "oficial", que serà el fruit, no tingui cap dubte, del joc de forces contraposades, entre els que intentaran "treure ferro" a l'assumpte (ja ho estan començant a fer ), i els que intenten esbrinar la veritat ... o d'treure rèdit polític del desgast de l'adversari ideològic. Cal tenir present, per exemple, que, pel que sembla, l'actual govern argentí està sospesant l'oportunitat de denunciar judicialment a Espanya, per una venda de vagons amb càrrega de asbest, que podria haver resultat fraudulenta. 

La presència d'amiant al metro de diverses ciutats, i l'ús de l'asbest en els ferrocarrils, en general, és un tema que compta, indubtablement, amb una història prèvia.

El 14 de juny de l'any 2010, remetia per la meva part un correu electrònic dirigit a Àngel Cárcoba Alonso, que incloïa el següent paràgraf: 
En el curs de les meves indagacions sobre l'amiant en ferrocarrils, em trobo amb referències bibliogràfiques que fan esment del seu ús en les INSTAL·LACIONS FIXES del "METRO" (a Seül, a Oslo, etc.). Com passa amb tantes altres qüestions de l'amiant, a mi m'agradaria poder fer referència a alguna situació concreta espanyola, perquè no sembli que els problemes no els tenen més que a l'estranger, una sensació que "em persegueix" des dels meus temps de la Comissió Nacional del Amiant, d'Uralita. 

Tens alguna informació que es pot publicar sense problemes, sobre presència d'amiant en algun dels "metres" espanyols ?. Si no és així,

Amb aquesta mateixa data, la resposta d'Ángel va ser la següent: 
Em poso a buscar ia mateix dades concretes. D'una cosa estic segur: si els vagons de metro els ha vingut construint la fàbrica CAF de Saragossa i Beasain i els treballadors d'aquesta CAF estan caient com a mosques, el més lògic és que els treballadors de tallers de Metro també estiguin afectats. Buscaré les proves.  
El 10 de desembre de l'any 2015, li vaig dirigir un altre correu a Ángel, amb el següent contingut: 

"Publicat ara: 
 http://cadenaser.com/emisora/2015/12/09/ser_malaga/1449670749_047539.html 
... link que corresponia a una notícia titulada: «Arriben als jutjats els primers casos de mort per amiant de treballadors del taller de Renfe a Màlaga».
 
La seva resposta, de la mateixa data, deia el següent:
Ai, ai ai! ... ¡com passa el temps! 1978, 80, 82, 87, dècada dels 90 ... totes les reunions amb la secció sindical de CCOO a Madrid, Sevilla, Màlaga, Valladolid (amb mapa de riscos inclòs). Quantes reunions a la Comissió de l'amiant a les que el teu asistías i en les que portàvem al company Valdés a explicar la situació a Renfe. I com aconseguim que Renfe respongués al Grup de Treball amb Informes mèdics ... en els quals admetia l'ús dels diversos amiants en els diversos tipus de vagons i trens. Imagino que tens les actes i els informes de l'època. I aquell informe del tècnic del Centre de Sevilla, que em vas enviar tu, en què afirmava que els tallers de Màlaga s'assemblaven a una barberia. I les barbaritats contra la salut laboral i la salut pública i mediambiental que es van cometre en anys següents en què Renfe va contractar a empreses d'amics, per a la retirada d'amiant a Saragossa, Villaverde, Barcelona, ​​Valladolid, Alcoi, Sevilla .... és una història terrible, Paco, en la qual es barregen de nou interessos, pressions molt fortes de l'empresa a líders sindicals perquè canviessin d'opinió. I si ho unim a la tragèdia de CAF, veiem que el sector ferroviari tindria la mateixa dimensió epidemiològica que Uralita o sector naval. Bé, doncs potser seria útil, triar els tres o quatre sectors més importants i fer una història documentada d'aquests. ! Ah! se m'oblidava RTVE. És una història terrible, Paco, en la qual es barregen de nou interessos, pressions molt fortes de l'empresa a líders sindicals perquè canviessin d'opinió. I si ho unim a la tragèdia de CAF, veiem que el sector ferroviari tindria la mateixa dimensió epidemiològica que Uralita o sector naval. Bé, doncs potser seria útil, triar els tres o quatre sectors més importants i fer una història documentada d'aquests. ! Ah! se m'oblidava RTVE. És una història terrible, Paco, en la qual es barregen de nou interessos, pressions molt fortes de l'empresa a líders sindicals perquè canviessin d'opinió. I si ho unim a la tragèdia de CAF, veiem que el sector ferroviari tindria la mateixa dimensió epidemiològica que Uralita o sector naval. Bé, doncs potser seria útil, triar els tres o quatre sectors més importants i fer una història documentada d'aquests. ! Ah! se m'oblidava RTVE. triar els tres o quatre sectors més importants i fer una història documentada d'aquests. ! Ah! se m'oblidava RTVE. triar els tres o quatre sectors més importants i fer una història documentada d'aquests. ! Ah! se m'oblidava RTVE.

Finalment direm, que al mes de juny de l'any 2016, es va publicar una informació relativa a la presència d'amiant al metro de Santiago de Xile: http://www.quepasa.cl/articulo/actualidad/2016/06/un -incomodo-pasajero.shtml /   , el «resum» és el següent: 
la quantitat d'asbest present en els carros més antics del metro de Santiago va generar un inesperat encariment del programa de renovació, adjudicat a la mateixa empresa que els va fabricar originalment, Alstom . Metro va haver de pagar US $ 122 milions més del que es preveu per a la reutilització, i sotmetre als seus treballadors i exempleats a un programa de monitorització metge, que fins ara no ha llançat casos. Per als passatgers, afirmen experts, el risc és gairebé nul.
També això és sorprenent: presència d'amiant en els platós i altres instal·lacions dels estudis de Prado del Rei, assumpte que, segons vostè, ja cueja des d'antic.  https://www.elplural.com/comunicacion/2018/02/26/imputados-rtve-amianto-derechos-trabajadores-ccoo   Li pregunto a continuació sobre això. Descansem un moment.  
D'acord. A la seva disposició. 

Rebel·lió ha publicat aquest article amb el permís de l'autor mitjançant una llicència de Creative Commons, respectant la seva llibertat per publicar-lo en altres fonts.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

No se admiten comentarios con datos personales como teléfonos, direcciones o publicidad encubierta

Entrada destacada

PROYECTO EVACUACIÓN MUNDIAL POR EL COMANDO ASHTAR

SOY IBA OLODUMARE, CONOCIDO POR VOSOTROS COMO VUESTRO DIOS  Os digo hijos míos que el final de estos tiempos se aproximan.  Ningú...