El temut efecte dòmino del Brexit ja ha arribat: els noruecs adverteixen que, si el Regne Unit aconsegueix ara negociar un acord comercial especial després del divorci, ells també demanaran revisar les seves relacions amb la Unió Europea (UE). La intervenció nòrdica al tauler de joc representa un nou obstacle per a les pretensions del Govern britànic a l'hora d'arribar a un pacte de lliure comerç que vagi més enllà del tancat recentment amb el Canadà , on segueixen existint importants barreres per a béns i serveis.
Però, sobretot, suposa un toc d'atenció per a Brussel·les, on el principal temor és que una oferta massa generosa per a Londres pugui alimentar altres moviments euroescèptics .
Cert és que Noruega no forma part del bloc i només accepta part de la normativa comunitària per tenir accés al mercat únic. Però una possible rebel·lió podria estendre ràpid als estats membres.
El "model de tres cistelles" que vol UK després del Brexit: les implicacions per a la City
Celia Maza. Londres
El Govern britànic té ara un pla. La maquinària de Downing Street treballa en l'anomenat "model de tres cistelles" per negociar diferents nivells d'integració amb el mercat únic
En aquest sentit, Leopold Traugott, del Think Tank Open Europe, recalca que la UE "serà molt cautelosa" a l'hora d'atorgar al Regne Unit "concessions especials" durant la nova fase de negociacions del Brexit, que comença oficialment el proper mes de març.
"Un acord massa bo podria fer que altres socis, com Noruega o el Canadà , se sentin traïts ", assegura al Confidencial.
Actualment, el país nòrdic realitza al bloc majors contribucions financeres per càpita que el Regne Unit i accepta la lliure circulació de persones per tenir accés al mercat més gran del món.
Però no té ni veu ni vot en la presa de decisions, de manera que no acceptaria que a Londres se li donessin ara privilegis.
La formació euroescèptica Partit de Centre -que vol treure a Noruega de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) per aconseguir un acord de lliure comerç- va duplicar els seus vots en les eleccions de l'any passat .
Entre els partits principals majoritaris ha un consens general a favor de la pertinença de l'EEE.
No obstant això, el membre més jove de l'actual govern de coalició, Progrés, ja ha pressionat en el passat per a una renegociació i no hi ha dubte que si veu favoritismes tornarà a la càrrega.
No a la "porta del darrere" per ara
"[Els noruecs] estan seguint això molt de prop ", confessava un alt funcionari comunitari al rotatiu britànic The Guardian.
Des de Brussel·les temen que, en primera instància, Oslo es torni més exigent en futures negociacions sobre un acord pesquer una vegada que el Regne Unit es retiri de la Política Pesquera Comuna i s'iniciïn les converses a tres bandes sobre l'accés als mars. Des de l'Executiu noruec declinen fer comentaris al respecte.
A la UE, el bloc dur estarà liderat per Alemanya i, sobretot França, que s'ha enfrontat a aquells països que, com Luxemburg, estudien la possibilitat de permetre als serveis financers britànics una "porta del darrere" d'accés al mercat comú . Segons Traugott, "en cas que el Regne Unit decideixi abandonar el mercat únic, que sembla ser el desig actual del Govern, és probable que s'arribi a un acord sota l'estela del CETA (UE-Canadà) i TTIP (UE-EE. UU.) ".
"Això atorgaria a Londres més llibertat de regulació, però a canvi limitaria el seu accés al mercat comunitari .
La naturalesa exacta d'aquesta disjuntiva -per exemple, fins a quin punt el Regne Unit pot continuar exportant serveis financers a la UE, i en quins sectors seguirà sent necessària l'alineació normativa- es decidirà en les pròximes negociacions ", matisa.
El Brexit amenaça amb expulsar Espanya de les seves aigües: lluç, gall i rap en joc
Marina Valero
La flota espanyola s'exposa a perdre 9.000 tones anuals de peix si Regne Unit aconsegueix les seves pretensions: recuperar les seves aigües i seguir venent a la Unió Europea sense aranzels
En aquest sentit, l'expert adverteix que els diferents estats membres seran "durs negociadors sobre diferents temes".
"Cada país té interessos particulars que vol salvaguardar. Alguns estan més centrats en vincles econòmics, altres en la migració o la cooperació en Defensa ", matisa.
S'espera per tant un escenari difícil.
Tot i que els problemes no acaben aquí.
A canvi del període de transició de dos anys que Londres ha demanat després del divorci, Brussel·les estaria planejant exigir la lliure circulació de persones -durant aquest temps- i l'ampliació del permís de residència a tots aquells comunitaris que es mudin a Regne Unit abans del 31 desembre 2020.
Tot i que el Govern de Mai no ha donat encara dates oficials al respecte, se suposa que estudiava limitar-se a aquells que van arribar al país abans del 29 de març de 2017, quan es va activar formalment l'article 50 del Tractat de Lisboa.
WEB DE PROMOCIÓ ALTERNATIVA
No hay comentarios:
Publicar un comentario
No se admiten comentarios con datos personales como teléfonos, direcciones o publicidad encubierta